april 22, 2017

Recept - Makkelijk wokgerecht met zalm.

Vanavond aten we voor de tweede keer dit recept. Hij is zo makkelijk. Ik heb dit wokgerecht zelf in elkaar geflanst en we vinden hem heerlijk. Letterlijk in 15 minuten klaar. Niet alleen eenvoudig, maar ook nog eens heel gezond én met een zelfgemaakt woksausje.

Ik hou niet van eindeloos naar beneden scrollen als ik een lekker recept vind dus ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen :-), zie hieronder het recept!

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bereidingstijd: 15 minuten
Voor 2 personen

 

Ingedriënten wokgerecht:

- 2 stukken zalm (Pro tip: ik koop eens in de zoveel tijd een hele zalm bij de sligro, die snijd ik in stukken en vries ik in. Zo heb ik super verse zalm voor niet al te veel geld. Van m'n mams geleerd!);
- Noodles voor 2 personen (Of any kind: ik gebruik organic udon noodles);
- 1/4 Rode kool;
- 1 Wortel;
- 1/2 Paprika;
- 4 lente of bos uitjes;
- 2 Teentjes knoflook;
- 1 Centimeter gember;
- 4 Takjes munt
- Kokosolie (of andere, wat jij normaal gesproken gebruikt);

Ingrediënten saus:

- 5 eetlepels sweet chilisaus;
- 2 el tamari (of sojasaus);
- 1 tl wasabi paste;

Bereidingswijze:

Bij wokken is het belangrijk dat je alles al van te voren klaar hebt, anders loopt alles door elkaar. Begin daarom met je noodles opzetten, groenten snijden en saus maken.

- Zet je waterkoker aan en stop je noodles in een pan. Giet het kokende water bij de noodles en kook tot je noodles klaar zijn;

- Snijd ondertussen de rode kool, wortel, paprika en bosuitjes in fijne plakes. Houd de bosuitjes apart, de rest mag bij elkaar in een kom;
- Snijd de gember en knoflook zo fijn mogelijk. Gember mag bij bovenstaande groenten in de kom. Houd knoflook apart;
- Ont-tak (hihi) de munt, en snij grof. Leg bij de bosuitjes;

- Meng alle ingrediënten (chilisaus, tamari en wasabi paste) voor de saus in een kommetje door elkaar. Wil je meer saus? Vermenigvuldig of voeg toe op gevoel. Je kunt nog wat honing toevoegen als je je saus wat zoeter wilt. Soms doe ik dat als hij wat te zout is maar al wel behoorlijk pittig;

- Zet nu 2 pannen op: een pan voor de zalm (middelhoog vuur) en een wokpan (hoog vuur). Doe in beide pannen een lepel kokosolie;
- Bak de 2 stukken zalm en besprenkel met een beetje zout;
- Gooi de knoflook in de wokpan en laat even opstaan, niet te lang. Stop vervolgens de groenten uit de kom in de wokpan (rode kool, wortel, paprika, gember). Bak 5 minuten en hou ondertussen je zalm in de gaten.
- Gooi een deel van de saus over je zalm, en haal van het vuur;
- Gooi de rest van de saus en de gekookte noodles in je wokpan. Roer goed. Voeg als laatste de munt en bosuitjes toe. Haal van het vuur.

Serveer de noodles en groenten op een bord en leg de zalm er bovenop. Eetsmakelijk! :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten